افتتاح جشنواره فیلم سارایوو 2024

سی امین جشنواره فیلم سارایوو روز جمعه بیست و ششم مردادماه با اکران فیلم جدید دانیس تانوویچ با نام «پس از تابستان» گشایش یافت.

مراسم افتتاحیه با حضور ستاره‌ های محلی، منطقه‌ای و جهانی متعددی از دنیای فیلم و همچنین مهمانانی از بخش‌ های فرهنگی و سیاسی در ساختمان تئاتر ملی سارایوو برگزار ‌شد.

جشنواره فیلم سارایوو تا 23 آگوست بهترین های سینمای جهان را با تمرکز بر تولیدات منطقه ای هم از بوسنی و هرزگوین و هم از کشورهای جنوب شرقی اروپا، اوکراین، قفقاز جنوبی و ترکیه به تماشاگران ارائه می دهد.

یووان مریانوویچ، مدیر جشنواره فیلم سارایوو، در مراسم افتتاحیه بیان داشت: «امسال جشن سومین دهه از تلاش ما برای نمایش فیلم های با بالاترین کیفیت به شما مخاطبانمان است، در حالی که در عین حال ما به عنوان یک پلت فرم کلیدی برای توسعه سینمای منطقه ای عمل می کنیم. متأسفانه برخلاف آنچه در زمان تاسیس جشنواره در سی سال پیش تصور می شد، وضعیت دنیای پیرامون ما نسبت به گذشته بهتر نیست. اما تجربه ما در 30 سال گذشته نشان می دهد که واکنش ما در سخت ترین زمان ها از طریق گفت و گو و هنر نه تنها مهم است، بلکه اگر می خواهیم صلح حاکم شود ضروری است. جوان مریانوویچ، مدیر جشنواره فیلم سارایوو، گفت: ماموریت جشنواره از همان ابتدا نگاه به گذشته برای ساختن پل ها و ایجاد آینده ای بهتر بوده و هست.

نشان قلب افتخاری (جشنواره فیلم) سارایوو، در مراسم افتتاحیه به کارگردان فلسطینی علیا سلیمان، به منظور قدردانی از سهم برجسته او در هنر سینما، اهدا شد.

علیا سلیمان  گفت: «این لحظه مناسبی برای دریافت قلب سارایوو برای من است، زیرا همانطور که یووان مریانوویچ گفت، ما در دوران سختی زندگی می‌کنیم و باید به سینما اهمیت دهیم که جهان از خشونت کمتری برخوردار شود. ما باید قلب ها و عشق را به اشتراک بگذاریم. علیا سلیمان گفت: وقتی به خانه رسیدم این قلب را پیوند خواهم زد».

54 فیلم از آلبانی، ارمنستان، اتریش، جمهوری آذربایجان، بوسنی و هرزگوین، بلغارستان، کرواسی، قبرس، یونان، گرجستان، مجارستان، کوزوو، مقدونیه شمالی، مالت، مولداوی، مونته نگرو، رومانی، صربستان، اسلوونی، ترکیه و اوکراین برای دریافت جایزه «قلب سارایوو» به رقابت خواهند پرداخت.

همچنین امسال جایزه افتخاری «قلب سارایوو» به ستاره هالیوود، بازیگر زن مگ رایان اعطا می شود.

بیش از 250 اثر از 70 کشور جهان از ژانرهای مختلف هنری در این جشنواره به نمایش در می آید.

 انتظار می رود تعداد زیادی از گردشگران در طول جشنواره فیلم سارایوو از سارایوو بازدید کنند.

در جشنواره سی ام یک فیلم از ایران نیز به نمایش گذاشته خواهد شد.

مستند «مَیدِگل» به کارگردانی سروناز علم‌بیگی و تهیه‌کنندگی کتایون شهابی و سروناز علم‌بیگی (ربیسون آرت و نوری پیکچرز) محصول ایران، آلمان و فرانسه است که لوح تقدیر برلیناله 2024 را نیز دریافت کرده است.

«میدگل» به معنای گل شکسته است و آنگونه که در معرفی این فیلم در کاتالوگ جشنواره فیلم سارایوو آمده، روایت زندگی یک دختر نوجوان افغان است که با خانواده مهاجرش در ایران زندگی می کند و علیرغم طرز فکر محافظه کارانه خانواده اش، آزار فیزیکی که باید تحمل کند و احساسات ضد مهاجری که او را احاطه کرده است، تلاش می کند تا به رویای خود یعنی تبدیل شدن به یک بوکسور حرفه ای رشته موی تای برسد. او که شبانه روز کار می کند، هزینه کلاس های بوکس خود را بدون اطلاع خانواده اش تامین می کند. او از طریق این ورزش نه تنها آرزوی موفقیت در رینگ را دارد، بلکه می خواهد بر موانع زندگی نیز غلبه کند. میدگل پشتکار نسل Z را برای فرار از سرنوشت به ظاهر تیره خود، دفاع از حقوق خود، به ویژه به عنوان زنان، و پیگیری آزادی در زندگی علیرغم خطر از دست دادن آن، به تصویر می کشد.

در بیانیه گروه داوران بین‌المللی جشنواره فیلم برلین ۲۰۲۴ درباره اهدای لوح تقدیر به «مَیدِگل» آمده: برای فیلمی که خود یک کنش سیاسی است و با به کارگیری تمهیدات سینمایی داستان یک دختر نوجوان افغانستانی را بازگو می‌کند که بدون مدارک یا اجازه در ایران زندگی می‌کند، فیلمی که در آن قدرت و استواری شخصیت اصلی از پرده سینما پرتو افکن است.

لازم به ذکر است جشنواره فیلم سارایوو مهمترین جشنواره فیلم بالکان و بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بوسنی و هرزگوین محسوب می شود که نقش ویژه ای در نمایش چهره ای بین المللی از سارایوو ایفا می کند. این جشنواره از سال 1995 پایه گذاری شده است.

کد خبر 20775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =